RME FIREFACE UC
Opis
RME
Fireface UC to następca interfejsu Fireface 400 - zdobywcy
licznych nagród oraz szerokiego grona użytkowników. Tym razem
producent wyposażył urządzenie w port USB zamiast poprzednio
zastosowanego FireWire.
Standard
USB już dawno osiągnął przepustowość wystarczającą do
bezproblemowej pracy na ośmiu i więcej kanałach audio. Jest to
rozwiązanie stabilne i dostępne w każdym komputerze stacjonarnym
i przenośnym. Nie musimy już kupować specjalnych [czyt.
wydajnych] kontrolerów FireWire, męczyć się z ich instalacją oraz
konfiguracją. Standard USB jest nadal rozwijany i możemy mieć
pewność, że w niedalekiej przyszłości jego przepustowość wzrośnie
nawet 10 krotnie zachowując przy tym pełną kompatybilność z
poprzednimi wersjami USB [1.1, 2.0]
Interfejs
RME Fireface UC został specjalnie zoptymalizowany pod kątem
uzyskania najwyższej wydajności i stabilności zarówno pod
systemami dedykowanymi PC jak również MAC. Korzysta on z dwóch
wersji firmware'u, z których każda wykorzystuje inną metodę
transferu danych. Ma to na celu wyeliminowanie typowych
ograniczeń charakterystycznych dla interfejsów USB innych
producentów. Rezultatem owej optymalizacji jest możliwość pracy
na minimalnych latencjach a są to 42 sample dla PC Windows oraz
14 sampli opóźnienia dla MAC OS.
Fireface UC
to jedyne urządzenie w swojej klasie z aktywnym układem tłumienia
jittera, możliwością kontroli z panelu przedniego, wysokiej
jakości przetwornikami AD/DA oraz możliwością dowolnej
konfiguracji wejść i wyjść w systemie dźwiękowym Twojego studia.
TotalMix, to oprogramowanie z poziomu którego możemy kontrolować
interfejs RME Fireface UC - majstersztyk wśród dzisiejszych
aplikacji sterujących interfejsami audio.
Wejścia
i wyjścia analogowe
FireFace UC
oferuje 8 wejść oraz 8 wyjść analogowych najwyższej jakości. Z
wyjątkiem kanałów 7/8 wszystkie pozostałe są symetryczne i mają
programowo przełączane poziomy w zakresie -10 dBV, +4dBu, Lo
Gain.
Na płycie
czołowej Fireface UC znajdują się 2 symetryczne wejścia
mikrofonowe z poziomem wejściowym sterowanym cyfrowo i
indywidualnie załączanym zasilaniem Phantom 48V. Wejścia te są
wykonane na złączach typu Combo [XLR/TRS] firmy Neutrik co jest
gwarancją pewnego połączenia.
Wejścia 3 i
4 to niezwykle elastyczne, symetryczne wejścia uniwersalne. Po
pierwsze, funkcjonują one w identyczny sposób jak wejścia 5 - 8
znajdujące się na płycie tylnej i mogą być skonfigurowane do
współpracy z sygnałami o standardowych poziomach studyjnych [+4
dBu, LoGain]. Ponadto impedancja wejściowa może być przełączana
pomiędzy 10 kOhm dla sygnałów o poziomie liniowym a 470 kOhm dla
sygnałów instrumentalnych.
Wejścia 5 -
8 ulokowane na płycie tylnej pracują z poziomami -10 dBV, +4 dBu
i LoGain, które można wybrać w oknie ustawień. Identycznie
sytuacja wygląda w przypadku symetrycznych wyjść analogowych 1 -
6 znajdujących się na płycie tylnej. Wyjście słuchawkowe,
przypisane do kanałów 7/8 oferuje wysoki poziom głośności podczas
współpracy ze słuchawkami niskoimpedancyjnymi.
Wejścia
i wyjścia cyfrowe
Optyczne
wejścia i wyjścia ADAT pozwalają na podłączenie dodatkowych
procesorów efektów, mikserów lub zewnętrznych przetworników.
Wszystkie kanały ADAT są dostępne jednocześnie razem z kanałami
analogowymi, dzięki czemu - wykorzystując dodatkowy konwerter
[ADI-8 QS] lub przedwzmacniacz [OctaMic II] - zyskujemy dostęp do
16 analogowych kanałów wejściowych i wyjściowych. Koaksjalne
złącze S/PDIF, które jest w pełni kompatybilne również z formatem
AES/EBU [podobnie, jak w innych urządzeniach RME] może pracować z
częstotliwościami próbkowania do 192 kHz.
Funkcjonalność
Dzięki
wewnętrznej pamięci Flash wszystkie ustawienia, w tym ustawienia
miksera TotalMix są wczytywane w momencie uruchamiania
interfejsu. Fireface 400 może zatem być konfigurowany i używany
jako samodzielne urządzenie nie podłączone do komputera. W tym
wypadku może m.in. pracować jako: submikser, przetwornik A/D i
D/A, mikser słuchawkowy, konwerter formatów, przedwzmacniacz
instrumentalny lub mikrofonowy, mikser monitorowy i wiele
innych.
Interfejs
Fireface 400 został wyposażony w unikalną technologię SteadyClock
przeznaczoną do sprawowania kontroli nad zegarem i
synchronizacją. Dzięki niej urządzenie może służyć jako źródło
referencyjnego sygnału zegarowego dla całego studia. Technologia
SteadyClock odświeża sygnały zegarowe, usuwa jitter oraz dba o
optymalną jakość konwersji gwarantując wyśmienitą jakość dźwięku
całkowicie niezależną od jakości zegara
referencyjnego.
SteadyClock
pozwala ponadto na swobodną kontrolę częstotliwości próbkowania.
W ustawieniach zawarto możliwość bezpośredniego wyboru
najczęściej wykorzystywanych częstotliwości próbkowania w świecie
audio i wideo. Dodatkowo, z pomocą dwóch suwaków można płynnie
zmieniać częstotliwość próbkowania w czasie
rzeczywistym.
TotalMix
- mikser oparty o wyspecjalizowany procesor DSP. Pozwala na w
pełni niezależne komutowanie i miksowanie sygnałów pochodzących z
wszystkich 18 kanałów wejściowych i wyjściowych do wszystkich 18
wyjść fizycznych. Za pomocą TotalMix [w przypadku FireFace UC]
można stworzyć do 9 całkowicie niezależnych sub-miksów stereo,
które dają bezkonkurencyjne możliwości monitoringu. Unikalne
cechy TotalMix to: możliwość kopiowania i wklejania ustawień,
grupowanie i przeprowadzanie operacji na suwakach podgrup na
grupach. Do dowolnego krosowania sygnałów posłuży nam okno
Matrix. Parametry miksera można kontrolować z
firefaceUC3.jpgpomocą komunikatów MIDI wykorzystując do tego celu
zewnętrzny kontroler sprzętowy. Wszelkie operacje dotyczące
obliczania poziomów sygnału [RMS oraz PEAK] są przeprowadzane z
wyłączeniem procesora komputera.
CECHY
CHARAKTERYSTYCZNE:
- 8 wejść/wyjść analogowych,
- złącza cyfrowe: ADAT/Toslink, SPDIF, WordClock,
- 2x MIDI IN/OUT [32 kanały],
- USB do komunikacji z komputerem,
- 2 przedwzmacniacze mikrofonowe z zasilaniem Phantom 48V,
- Bardzo szybkie, stabilne sterowniki 32 oraz 64-bitowe dedykowane PC oraz MacOS: ASIO2, WDM, CoreAudio, Core MIDI,
- rekordowo niska latencja,
- DigiCheck do analizy materiału audio,
- TotalMix zaawansowany mikser pozwalający na dowolne krosowanie sygnału między wejściami a wyjściami,
- Gwarancja 2 lata.
Dane techniczne
WEJŚCIA ANALOGOWE:
- 8 wejść analogowych: 6 x 1/4" TRS [4 liniowe, 2 x liniowo-instrumentalne], 2 x XLR/TRS Combo [2 mikrofonowo-liniowe]; wszystkie symetryczne.
WYJŚCIA ANALOGOWE:
- 8 wyjść analogowych: 6 x 1/4" TRS, symetryczne, ścieżka sygnałowa ze sprzężeniem stałoprądowym; 1 x 1/4" TRS niesymetryczne.
WEJŚCIA CYFROWE:
- 1 x optyczne ADAT lub S/PDIF, koaksjalne S/PDIF [zgodne z AES/EBU].
WYJŚCIA CYFROWE:
- 1 x optyczne ADAT lub S/PDIF, koaksjalne S/PDIF [zgodne z AES/EBU].
MIDI:
- 2 x MIDI IN/OUT na dodatkowym kablu [4 gniazda DIN, 5-pin]; 32 szybkie kanały MIDI z małym jitterem,
- Dynamika przetwarzania A/D: 110 dB RMS nieważona, 113 dBA,
- THD dla przetwarzania A/D: < -110 dB [< 0,00032%],
- THD+N dla przetwarzania A/D: < -104 dB [< 0,00063%],
- Przesłuch dla przetwarzania A/D: > 110 dB,
- Dynamika przetwarzania D/A: 110 dB RMS nieważona, 112 dBA [niewyciszony],
- THD dla przetwarzania D/A: < -100 dB [< 0,001%],
- THD+N dla przetwarzania D/A: < -97 dB [< 0,0014%],
- Przesłuch dla przetwarzania D/A: > 100 dB,
- Poziom wejściowy/wyjściowy dla 0 dBFS przy ustawieniu Hi Gain: +19 dBu,
- Poziom wejściowy/wyjściowy dla 0 dBFS przy ustawieniu +4 dBu: +13 dBu,
- Poziom wejściowy/wyjściowy dla 0 dBFS przy ustawieniu -10 dBV: +2 dBV,
- Wewnętrzne częstotliwości próbkowania: 32, 44.1, 48, 64, 88.2, 96, 128, 176.4, 192 kHz,
- Zakres zewnętrznych częstotliwości próbkowania: 28 kHz - 200 kHz,
- Pasmo przenoszenia A/D - D/A, -0,5 dB: 5 Hz - 21 kHz [44.1 kHz],
- Pasmo przenoszenia A/D - D/A, -0,5 dB: < 5 Hz - 43.3 kHz [96 kHz],
- Pasmo przenoszenia A/D - D/A, -1 dB: < 5 Hz - 70 kHz [192 kHz].
STEROWNIKI:
- PC: Windows XP sp2 [lub nowszy] Vista, Vista 64, Windows7: WDM, ASIO2,
- MAC: Mac OS X [10.5 lub nowszy] Intel: Core Audio, Core MIDI.